Wybieraj, porównuj i zamawiaj online w najlepszych cateringach dietetycznych w Polsce

Dieta kopenhaska

Dieta kopenhaska jest jedną z najbardziej rygorystycznych diet alternatywnych. Obietnica redukcji kilkunastu kilogramów w kilka dni…To właśnie dlatego niektóre osoby tak chętnie przechodzą na dietę kopenhaską. Niestety ma też swoje wady, a dla niektórych stosowanie jej może być zagrożeniem dla zdrowia. 

Jest to bowiem plan żywieniowy, którego twórcy zapewniają znaczną utratę kilogramów w stosunkowo krótkim czasie. Dieta kopenhaska wymaga ścisłego trzymania się zasad, gdyż każde złamanie zasady wiąże się z niepowodzeniem jej stosowania. Czy dieta kopenhaska jest zdrowa? Jakie są jej zasady? Przeczytaj poniższy artykuł i oceń sam! Zapraszamy również do przeczytania naszego artykułu: Dieta Dukana, detoksy, dieta Sirtfood – czy warto je stosować? Modne diety okiem dietetyka.

Spis treści:

Dieta kopenhaska – jadłospis

Menu diety kopenhaskiej składa się z 3 posiłków. Według jadłospisu śniadanie powinno zostać zjedzone między 8:00 a 9:00, obiad między godz. 12:00 a 14:00, natomiast kolacja przed godz. 18:00. Zakazane jest podjadanie między posiłkami. Nie można zmieniać kolejności poszczególnych 13 dni diety. Dopuszczalne są 30-minutowe odstępstwa między godzinami posiłków w wyjątkowych sytuacjach, natomiast mogą one jedynie dotyczyć śniadania i obiadu. Wszelkie inne modyfikacje jadłospisu są zakazane. 

Stosując jadłospis diety kopenhaskiej, należy codziennie wypijać wodę (około 2 litrów) lub zieloną herbatę, co ma wspomóc detoksykację organizmu oraz przyspieszyć metabolizm.

Dzień 1 i 8Śniadanie – czarna kawa + 1 kostka cukru
Obiad – 100 g szpinaku gotowanego, 2 jajka na twardo, pomidor
Kolacja – 200 g befsztyka wołowego, sałata z sokiem z cytryny i oliwą z oliwek
Dzień 2 i 9Śniadanie – czarna kawa + 1 kostka cukru
Obiad – 200 g befsztyka wołowego, sałata z sokiem z cytryny i oliwą z oliwek, jabłko
Kolacja – plaster drobiowej wędliny, 2 szklanki jogurtu naturalnego
Dzień 3 i 10Śniadanie – czarna kawa + 1 kostka cukru + grzanka z 1 kromki razowego pieczywa
Obiad – szpinak gotowany + pomidor + grejpfrut
Kolacja – 2 jajka gotowane na twardo + plaster szynki drobiowej + sałata skropiona sokiem z cytryny i oliwą
Dzień 4 i 11Śniadanie – czarna kawa + 1 kostka cukru
Obiad – 1 jajko gotowane na twardo + 100 g chudego twarożku + 1 duża starta marchewka
Kolacja – 100 g sałatki z owoców + 2 szklanki jogurtu naturalnego
Dzień 5 i 12Śniadanie – starta marchewka (1 duża sztuka) skropiona sokiem z cytryny
Obiad – 300g chudej ryby gotowanej lub smażonej bez dodatku tłuszczu
Kolacja – 200g befsztyku wołowego + kilka różyczek brokuła + sałata
Dzień 6 i 13Śniadanie – czarna kawa + 1 kostka cukru + grzanka z 1 kromki razowego pieczywa
Obiad – 150 g piersi z kurczaka + sałata skropiona sokiem z cytryny i oliwą
Kolacja – 2 jajka gotowane na twardo + 1 duża starta marchewka
Dzień 7Śniadanie – zielona herbata bez cukru
Obiad – 150 g grillowanego mięsa z piersi kurczaka + jabłko
Kolacja – brak

Efekty diety kopenhaskiej

Efekty diety kopenhaskiej mają być widoczne już po 13 dniach jej stosowania. Według autorów, zastosowanie diety powinno przyczynić się do efektów w postaci utraty wagi od 7 do 20 kg. 

Jest to spadek wagi bardzo trudny do osiągnięcia w tak krótkim czasie. Po zakończeniu 13-dniowej diety można stopniowo powracać do normalnego sposobu odżywiania. Należy powoli zwiększać wielkość i kaloryczność posiłków. Według autorów zapobiegnie to wystąpieniu efektu jojo, jednak wiemy już, że każda restrykcyjna dieta zwiększa jego ryzyko. Na ten temat mamy również ciekawy artykuł na naszym blogu: Efekt JO-JO – wszystko, co powinieneś wiedzieć.

Autorzy zapewniają, że powrót do sposobu odżywiania przed dietą nie powinien spowodować ponownego przyrostu wagi i nie zniweczy osiągniętego efektu. Nie jest to jednak w żaden sposób potwierdzone naukowo.

Po zakończonej 13-dniowej diecie, według obietnic jej twórców, mija ochota na słodycze oraz inne niezdrowe przekąski. Taki efekt powinien utrzymywać się przez 2 lata – to jednak również nie jest w żaden sposób potwierdzone. Po upływie 2 lat można powtórzyć dietę (nie należy robić tego wcześniej, gdyż zwiększa to ryzyko nadmiernego osłabienia organizmu). 

Photo by Diana Polekhina on Unsplash

Dieta kopenhaska – wady i zalety

Dieta kopenhaska przez wielu specjalistów uznawana jest za niezdrową i niebezpieczną dla organizmu. Ze względu na bardzo niską kaloryczność diety i ograniczenie spożywania wielu produktów, a tym samym brak dostarczania wielu cennych składników odżywczych, nie jest polecana. 

Dieta kopenhaska nie została opisana w żadnych artykułach naukowych, dlatego nie ma naukowych potwierdzeń jej skuteczności. 

Wiele osób szuka jednak szybkich rozwiązań, bez potrzeby przechodzenia na dietę na czas kilku miesięcy. Przewagą diety jest z pewnością szybkość zauważalnych efektów. Należy się jednak liczyć z możliwymi skutkami ubocznymi stosowania takiej diety (różnymi zaburzeniami zdrowotnymi). Z pewnością warto skonsultować z lekarzem chęć stosowania diety kopenhaskiej.

Opinie o diecie są więc podzielone: dla jednych to szybki sposób na utratę nadmiernych kilogramów, dla drugich sposób na wyczerpanie i rozregulowanie organizmu.

Zdecydowanie zdrowszym i skuteczniejszym podejściem będzie zastosowanie zdrowej, zbilansowanej diety odchudzającej z deficytem kalorycznym. Możesz obliczyć kaloryczność diety odchudzającej dla siebie w naszym kalkulatorze. 

Photo by Andrijana Bozic on Unsplash

Przepisy na diecie kopenhaskiej

Dieta kopenhaska ma ściśle określony plan posiłków. Jest dość monotonna. Opiera się na kilku podstawowych produktach spożywczych. Dietę można jedynie urozmaicić, stosując różne ziołowe przyprawy. Przykładowe przepisy:

Przepis na szpinak w diecie kopenhaskiej

Składniki:

  • kilka garści świeżego szpinaku
  • sok z połowy cytryny
  • ząbek czosnku
  • pół łyżeczki tymianku

Przygotowanie:

Na patelni lub w garnku podduś szpinak przez kilka minut z dodatkiem kilku łyżek wody. Następnie dodaj sok z cytryny, tymianek i przeciśnięty przez praskę/posiekany czosnek. Wymieszaj i podduś wszystko jeszcze przez kilka minut.

Wartość odżywcza:

  • 35,5 kcal
  • białko 3 g
  • tłuszcz 0,6 g
  • węglowodany 6,6 g
  • błonnik 3,5 g

Przepis na befsztyk wołowy

Składniki:

  • 200 g befsztyku wołowego
  • sok z połowy cytryny
  • szczypta pieprzu
  • oliwa z oliwek
  • pół łyżeczki tymianku
  • pół łyżeczki ziół prowansalskich

Przygotowanie:

Sok z cytryny wymieszaj z przyprawami. Przygotowaną marynatą zamarynuj mięso.

Befsztyk rozbij, a następnie usmaż na patelni na niewielkiej ilości oliwy z oliwek. 

Wartość odżywcza:

  • 284,7 kcal
  • białko 40,7 g
  • tłuszcz 12,3 g
  • węglowodany 3,2 g
  • błonnik 1,6 g

Dieta kopenhaska z kurczakiem

Dieta kopenhaska opiera się głównie na chudych mięsach o sporej zawartości białka. Jednym z nich jest kurczak. Poznaj przepis na kurczaka na diecie kopenhaskiej!

Przepis na grillowaną pierś z kurczaka

Składniki:

  • 200 g fileta z piersi kurczaka
  • kilka łyżek soku z cytryny
  • szczypta pieprzu, bazylii, kolendry
  • oliwa z oliwek

Przygotowanie:

W misce umieść oliwę z oliwek, sok z cytryny i przyprawy, wymieszaj. Mięso z piersi kurczaka pokrój w plastry i wymieszaj z przygotowaną marynatą. Odstaw na kilka godzin do lodówki, a następnie grilluj.

Wartość odżywcza:

  • 255,7 kcal
  • białko 44 g
  • tłuszcz 7,8 g
  • węglowodany 3,5 g
  • błonnik 1,0 g

Czy warto stosować dietę kopenhaską

Podsumowując, dieta kopenhaska cechuje się bardzo restrykcyjnymi zasadami. Z pewnością większość osób przechodzących na nią odczuwa zmęczenie i ogólne złe samopoczucie. Nie można pominąć też skutków zdrowotnych, jakie za sobą niesie. 

Wątpliwa jest również utrata 20 kg w tak krótkim czasie. Zdrowa redukcja masy ciała, która zapobiega efektowi jojo to utrata od 0,5 do 1 kg tygodniowo. W zdrowej diecie posiłki powinny być zbilansowane, więc z pewnością dużo zdrowiej byłoby zjadać na śniadanie kromkę razowego pieczywa z szynką i pomidorem aniżeli wypijać samą kawę z dodatkiem cukru… 

Warto zastanowić się, czy zależy nam bardziej na zdrowej redukcji i utrzymaniu prawidłowej masy ciała, czy szybkiej utracie nadmiernych kilogramów z negatywnymi skutkami zdrowotnymi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *